Taina ja Hannu Kylväjä, Tampere Tilaa säästävät keittiö­mekanismit kiinnostavat tamperelaisia

Taina ja Hannu Kylväjän tamperelaisessa perheyrityksessä suunnitellaan unelmien keittiöitä. Noblessan laadukkailla tuotteilla asiakkaat saavat aina vastinetta rahoilleen.

Taina Kylväjän poika Lauri Kylväjä toimii Tampereen Noblessan myymäläpäällikkönä. Kuva: Kasper Garam

Kun ovi käy Taina Kylväjän ja hänen puolisonsa Hannun keittiöliikkeessä Tampereella, kaikki tekeminen tähtää yhteen asiaan: tyytyväiseen asiakkaaseen.

Yli 30 vuotta omaa myymälää pyörittänyt Taina Kylväjä tietää, että onnistumiseen tarvitaan loistava asiakaspalvelu, laadukkaat tuotteet ja hyvä työyhteisö.

Keittiökauppa Kylväjässä näkyy asiakkaiden koko kirjo, sillä Tampereella sekä rakennetaan uutta että remontoidaan vanhaa. Monille tärkeää on se, että kalusteiden lisäksi saman katon alta saa myös kodinkoneet helposti yhdellä tilauksella.

Suosittu XL-mitoitus tuo keittiöön lisää säilytystilaa. Kuva: Kasper Garam

Noblessa-kauppiaiksi Kylväjät ryhtyivät vuonna 2015. Syntyi päätös laajentaa toimintaa ja halu kehittää Tampereen johtava brändi.

– Euroopan suurimpana kalustevalmistajana Noblessa on kiinni ajan hengessä ja jopa vähän sitä edellä. Kaikki tuotteet testataan kunnolla, joten laatuun voi luottaa, sanoo Taina Kylväjä.

Noblessan tuotekehittely ja monipuoliset vaihtoehdot tekivät kauppiaisiin vaikutuksen.

– Asiakkaat haluavat vastinetta sijoitukselleen. Noblessalta löytyy keittiöitä eri budjeteille ja viimeistely on aina huippuluokkaa.

Nykyajan keittiö on toimiva ja kestävä

Jos edellisen keittiön hankinnasta on ehtinyt vierähtää aikaa, voi tuotteiden kehitys tulla liikkeessä yllätyksenä.

Mekanismit ovat ottaneet isoja harppauksia eteenpäin äänettömyydessä, toimivuudessa ja kestävyydessä. Vaihtoehtojen määrä on lisääntynyt valtavasti.

Tampereella selkeitä hittejä ovat Noblessan Line N -mallisto sekä lisää kaappitilaa tarjoava XL-mitoitus.

– Vetimettömyys on nyt kova sana keittiössä. Säilytysratkaisuina on aamiaiskaappeja, maustevaunuja ja apteekkikomeroita. Asiakkaat toivovat helppohoitoista ja ajatonta keittiötä, kertoo Kylväjä.

Väreissä valkoinen pitää vielä pintansa, mutta harmaa, musta, lämpimät sävyt ja erilaiset puukuosit ovat myös suosittuja. Luonnonläheiset värit kuten vihreä ovat nostaneet päätään.

– Kestävä kehitys on asiakkaille tärkeää. Nykyään halutaan tietää, miten vastuullisesti tuotteet on valmistettu.

Luonnonläheiset sävyt ovat nyt suosittuja. Kuva: Kasper Garam

Noin 500 neliön kokoisessa myymälässä on kattavasti esillä erilaisia keittiöitä sekä kodin säilytysratkaisuja. Noblessalta löytyy kalusteita myös kylpy- ja kodinhoitohuoneeseen, olohuoneeseen, eteiseen ja työhuoneeseen.

– Asiakkaat haluavat nähdä tuotteet livenä ja koskea niihin konkreettisesti. Uudistamme esillä olevia ryhmiä jatkuvasti.

Ammattilaisia kahdessa sukupolvessa

Kylväjien myymälä sijaitsee Lielahden vilkkaassa liikekeskittymässä, jossa on iso ilmainen parkkipaikka sekä hyvät yhteydet julkisilla kulkuneuvoilla.

Yhdeksän hengen tiimissä on mukana myös pariskunnan myymäläpäällikkönä toimiva poika Lauri, joka on kasvanut aikuiseksi kalusteiden maailmassa. Vanhempiensa liikkeessä hän on nähnyt pitkät päivät ja alan kehityksen.

– Perustin oman yrityksen vuonna 1991. Keittiösuunnittelu tuntui heti omalta, kun 80-luvulla aloitin alalla, sanoo Taina Kylväjä.

Lauri Kylväjä on seurannut alan kehitystä pienestä pitäen vanhempiensa keittiöliikkeessä. Kuva: Kasper Garam

Hän kertoo olevansa todella iloinen siitä, että oma poika on päättänyt jatkaa liikettä heidän jälkeensä – kuten hän osasi hieman aavistellakin.

– Ajattelin, että en ainakaan painosta häntä siihen. Uravalinnan piti tulla omasta tahdosta. Kun työstä tykkää, niin siinä myös onnistuu.

Keittiön saa valita kaikessa rauhassa

Keittiökaupoilla kokeneen suunnittelijan tehtävänä on kuunnella asiakasta, mutta myös opastaa mahdollisimman täydelliseen lopputulokseen. Valintaa saa aina miettiä rauhassa.

– Asiakasta ei saa hoputtaa. Pitää kunnioittaa sitä, että kyseessä on iso hankinta. Tampereella hitaat hämäläiset eivät tee päätöstä hetkessä, naurahtaa Kylväjä.

– Kun teet työsi hyvin, niin itsellekin tulee hyvä fiilis.

Kylväjä painottaa, että myymälään saa aina tulla spontaanisti tutustumaan mallistoon. Henkilökohtaisen ajanvarauksen voi puolestaan tehdä verkossa, puhelimitse tai liikkeessä sopimalla.

Tampereen Noblessa-myymälässä on esillä todella kattava valikoima mallikeittiöitä. Kuva: Kasper Garam

Mukaan voi ottaa vaikka pohjakuvan tai kännykkäkuvan nykyisestä tilanteesta. Jos asiakkaalle löytyy mieleinen ovimalli, voi suunnittelija aloittaa työskentelyn.

– Seuraavalla kerralla suunnitelmaa käydään yhdessä läpi ja työstetään tarvittaessa sopivaksi kokonaisuudeksi.

Kaikki tuotteet esitellään tarkasti, jotta asiakas tietää, mitä on ostamassa.

– Usein asiakkaat sanovat, että keittiöstä tuli vielä parempi kuin he osasivat odottaa. Silloin kaikki on mennyt nappiin asiakaspalvelusta suunnitteluun, toimitukseen ja asennukseen.

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Iltalehdessä 8.3.2023 Alma Brand Studion toteuttamana Kaupallinen yhteistyö -juttuna.


Noblessa-kauppiaat esittelyssä